Citatet:

"Et land, der accepterer abort, lærer ikke sit folk at elske, men anvender vold for at få, hvad det ønsker sig. Det er derfor, at den største ødelægger af kærlighed og fred, er abort." Moder Teresa

14 marts 2011

Hvem er værd at beskytte?

Et barn er ikke en person før omkring 18 måneders alderen, og derfor er der ikke noget etisk problem ved abort, sagde den canadiske filosofiprofessor, dr. Mark Mercer ved et debatmøde om abort på Dalhouse Universitet i sidste uge. Han benægter ikke, at et ufødt barn er et menneske, men benægter at dette 'artsmedlemsskab' er moralsk relevant. Først når man er en person - dvs. besidder en vis selvopfattelse og rationalitet og kan føle smerte og nydelse - er man værd at beskytte.
Dr. Mark Mercer står ikke alene med sine synspunkter. Mest kendt er vel nok filosoffen Peter Singer, der argumenterer for abort med den begrundelse, at fosteret ikke har nogen bevidsthed og derfor heller ikke har nogen interesse i at overleve.
Dette menneskesyn rækker i virkeligheden langt ud over abort, og kan også bruges til at forsvare aflivning af nyfødte børn med defekter og fødselsskader eller børn af forældre, man mener, ikke egner sig til forældreskabet.
Man må indrømme, at argumentet er båret af logik - grum logik. Hvorfor beskytte svage og syge børn, vi som samfund ikke ønsker, hvis man kan skille sig af med dem på et tidspunkt, hvor de ikke opfatter noget som helst? Det er da så humant, som man kan ønske sig det.
Nej!
For der mangler noget helt grundlæggende. Børn er elskede, alene fordi de er til.
Forældre elsker deres børn, også når de er svage og syge. En mor elsker sit barn, også når det kommer på tværs af livsplanlægningen. Det er derfor det har så store menneskelige omkostninger at få en abort. Det koster at lade logikken kvæle kærligheden.
Retten til Liv ønsker at kæmpe imod den golde logik, der har mistet respekten for Skaberen og den kærlighed Han har nedlagt i sin skabning.

1 kommentar:

  1. Tak til Retten til Liv for at afsløre og imødegå de holdninger som dr. Mark Mercer og filosof Peter Singer repræsenterer og de konsekvenser, sådanne holdninger har.

    Hvad doktoren og filosoffen mener om både det ufødte og fødte barns bevidsthed er for lang tid siden modbevist fra anden side. Barnet er ikke et ufølende og bevidstløst noget.

    Gud kendte dette barn lang tid før han dannede det i moders liv.

    Kendt af Gud, dannet af Gud, skabt i Guds billede, elsket af Gud altid.Et levende Guds barn, som ejer Himlen. "for Himmeriget er deres" (Matt 19:15).

    Kun når vi selv er langt væk fra Gud og vore hjerter er blevet forhærdede og vore øjne blindede kan vi nænne at gøre disse små noget.

    Men det bliver det aldrig rigtigt af, tværtimod viser det blot, hvor langt væk fra Gud, vi er kommet og hvor stor brug for frelse vi har, når vi ikke vil forsvare og beskytte disse små.

    SvarSlet